Діагностика та лікування у стоматологічній клініці АРБОР

Захворювання характеризується утворенням на слизовій оболонці рота, на внутрішній стороні щік, на яснах яскраво-червоних або білих плям з кільцеподібними, мереживними або лінійними ураженнями, що викликають неприємні відчуття. Клінічні ознаки ЧПЛ у роті не зникають тривалий час. Періодично захворювання загострюється та посилюються больові симптоми, і в цей період пацієнт потребує використання лікарських засобів.

Симптоми захворювання:
Симптоми ЧПЛ можуть з’являтися повільно без неприємних відчуттів, або починатися одразу.
Зазвичай пацієнти скаржаться

• на відчуття сухості в роті;
  • металевий пекучий присмак у роті
  • неприємні відчуття на слизовій оболонці, особливо при вживанні їжі.

При огляді ротової порожнини:

• Білі плями на щоках, язиці, яснах: крихітні точки, що утворюють лінії або малюнок у вигляді мережива на слизовій оболонці ротової порожнини.
  • Почервоніння або набряк слизової оболонки.
  • Незначні ерозії або виразки на поверхні слизової оболонки.

Зона ураження може боліти, пекти, особливо при вживання гострої, солоної, кислої їжі, алкоголю.

Чинники ризику, що викликають червоний плоский лишай:

Важливим моментом в розвитку ЧПЛ вважається порушення автоімунних реакцій організму людини на:

• хвороби вірусного походження,
  • ослаблення імунітету пов’язані зі стресовими ситуаціями, неврологічними захворюваннями;
  • індивідуальну та спадкову схильність до захворювання;
  • гепатит С, цироз печінки;
  • системні захворювання: шлунково-кишкової системи, цукровий діабет.

Пусковим моментом до розвитку ЧПЛ може бути:

• Вживання певних ліків, такі як болезаспокійливі (нестероїдні протизапальні препарати), антибіотики, засоби для лікування високого кров’яного тиску (бета – блокатори), ліки від діабету, статини.
  • Реакція на метал у роті, наприклад, на зубні протези
  • Шкідливі звички кусати щоки або язик
  • Хронічна травма слизової оболонки рота
  • Харчова алергія
  • Інфекція: недостатня гігієна ротової порожнини

Червоний плоский лишай чи лейкоплакія: в чому різниця? Лейкоплакія та червоний плоский лишай – це захворювання, які уражають слизову оболонку ротової порожнини та спричинюють появу елементів ураження на внутрішній поверхні щік, яснах, язиці. Але це різні захворювання:
Червоний плескатий лишай призводить до появи білих, мереживних уражень слизової оболонки або яскраво – червоних плям. Лейкоплакія призводить до появи товстих білих плям на щоках, яснах. Цей стан може бути наслідком інтенсивного куріння, жування тютюну, надмірного вживання алкоголю. Лейкоплакія частіше може перетворюватися на рак ротової порожнини.

Профілактика ЧПЛ:
Позбудьтеся будь-яких проблем, які можуть спровокувати червоний плоский лишай у роті або погіршити перебіг захворювання:

• Відвідуйте свого стоматолога двічі на рік для огляду та професійної гігієни.
  • Попросіть свого стоматолога відполірувати гострі краї зубів або замінити пошкоджені пломби чи коронки.
  • Чистіть зуби щіткою двічі на день обережними рухами і дотримуйтесь рекомендацій свого стоматолога щодо індивідуальної гігієни ротової порожнини. Використовуйте м'яку зубну щітку та відповідну зубну пасту, що має захисні властивості для слизової оболонки рота. Уникайте ополіскувачів, що містять спирт.
  • Стежте за своїми симптомами і повідомляйте лікарю про будь-які зміни у роті. Існує невелика ймовірність, що ЧПЛ може призвести до раку ротової порожнини.
  • Поговоріть зі своїм сімейним лікарем щодо зміни ліків, які можуть бути причиною.
  • Притримуйтесь дієти, багатою фруктами, овочами. Обмежте вживання солоної, кислої, перченої, копченої їжі, що подразнює слизову оболонку рота.
  • Дотримуйтесь режиму праці і відпочинку, слід спати протягом 8 годин на добу. Дозуйте фізичне та психологічне навантаження.
  • Не паліть, не вживайте алкоголь.

ДІАГНОСТИКА ТА ЛІКУВАННЯ У СТОМАТОЛОГІЧНІЙ КЛІНІЦІ АРБОР
В стоматологічній клініці «АРБОР» проводять діагностику, диференційну діагностику, призначають додаткові методи обстеження та лікування хворих на ЧПЛ. Консультацію хворих проводить доктор медичних наук, професор Національного університету охорони здоров’я України імені П.Л.Шупика лікар – стоматолог вищої категорії Ірина Мазур.
При проведенні діагностики та лікування в стоматологічній клініці «АРБОР» використовують законодавчі та нормативно-правові акти з питань охорони здоров’я в Україні та стандартизації медичної допомоги, джерела наукової літератури на засадах доказової медицини.

Лікування ЧПЛ
Легкий ступінь перебігу захворювання може не потребувати спеціального лікування, але ОБОВ’ЯЗКОВО ваш клінічний стан має бути зареєстровано в історії хвороби для подальшого спостереження за хворобою та уникнення розвитку ускладнень!
Під час огляду пацієнта лікар має:

• Визначити чинників ризику та провокуючі фактори захворювання задля можливого їх усунення;
  • Провести відповідний фотопротокол для зарестрації клінічного статусу хвороби.

За необхідності провести додаткові методи дослідження:

1. Проведення цитологічних досліджень стану слизової оболонки ротової порожнини;
  2. Лабораторні дослідження крові.

Алгоритм лікування ЧПЛ:

1. Проведення професійної гігієни ротової порожнини.
  2. Призначення індивідуальної гігієни у відповідності до клінічного перебігу захворювання
  3. Призначення місцевого лікування у відповідності до клінічного перебігу захворювання.
  4. Призначення системного лікування захворювання.

НАЙЧАСТІШІ ПИТАННЯ:

Чи може червоний плоский лишай викликати ускладнення?
ЧПЛ є хронічним захворюванням, з тривалим перебігом. Періодично можливе загострення захворювання. Тяжкий перебіг хвороби, що супроводжується ерозіями, може викликати больові відчуття під час вживання їжі, напоїв, або чищення зубів. Якщо у Вас виникають больові відчуття зверніться до свого лікаря за відповідним лікуванням.
Додаткова інформація про захворювання: https://oralhealth.zaslavsky.com.ua/index.php/journal/article/view/145

Що робити, коли під час чищення зубів виникають больові відчуття?
Під час загострення хвороби можуть виникати больові відчуття при чищенні зубів. Пам’ятайте, що мікроорганізми можуть погіршувати стан ЧПЛ та інших стоматологічних хвороб, тож індивідуальна гігієна є обов’язковою! Чистіть зуби 2 – 3 рази на день обережними рухами, використовуйте м’яку зубну щітку, зубні пасти, що покращують стан слизової оболонки ротової порожнини, ополіскувачі, що не містять спирт. Звертайте увагу на очищення міжзубних проміжків спеціальними щітками та нитками. Зверніться за порадою до свого стоматолога! Додаткова інформація про інтердентальну гігієну за посиланням: https://oralhealth.zaslavsky.com.ua/index.php/journal/article/view/134

Чи існує зв'язок між ЧПЛ і раком?
Ймовірність розвитку раку у пацієнтів з ЧПЛ становить 1 – 3% у разі тяжкого перебігу захворювання та наявністю ерозій на слизовій оболонці ротової порожнини. Однак ця статистика суперечлива. Тож, обов’язково спостерігайте разом з лікарем - стоматологом за клінічним станом хвороби (кожного разу фіксуйте клінічний стан фотопротоколом). Кожні 6 місяців проходьте на огляд до свого лікаря. Якщо посилились неприємні відчуття у роті одразу зверніться до свого лікаря.
Додаткова інформація за посиланням: https://oralhealth.zaslavsky.com.ua/index.php/journal/article/view/132